Dekompresní ventil: snadné startování benzínové řetězové pily
Dekompresní ventil vypouští při startování část stlačené směsi z válce, čímž se významně sníží potřebná tažná síla na startovacím lanku. Díky tomu je startování příjemnější – další plus pro ještě optimálnější obsluhu.
30.11.2023
Co je dekompresní ventil?
Válec motoru obsahuje směs plynů. Při ručním startování nástroje musí být tato směs pod určitým tlakem, aby došlo k úspěšnému zapálení - nadměrný tlak však vyžaduje, abyste při startování motoru vynaložili mnohem větší úsilí. Je to proto, že když zatáhnete za startovací lanko, pohybujete pístem uvnitř válce a postupně stlačujete směs paliva a vzduchu, čímž zvyšujete vnitřní tlak. Ruční vyrovnávání tohoto tlaku vyžaduje značné úsilí, které dekompresní ventil snižuje tím, že před startováním vypustí část plynů.
Motory mohou být vybaveny systémy dekompresních ventilů, které se aktivují různými způsoby.
Základní funkce jednotlivých motorů
Ne všechny spalovací motory jsou vybaveny dekompresním ventilem, ale všechny fungují na stejném principu: směs paliva a vzduchu je nasávána přes válec do spalovací komory, kde je vystavena značnému tlaku a poté zapálena. Při tomto procesu se pohybuje píst, který pokračuje v procesu stlačování a zapalování a zároveň spolupracuje s ojnicí a klikovým hřídelem na přeměně zdvihového pohybu pístu na otáčení klikového hřídele. Tento pohyb pak může pohánět další součásti, např. pilový řetěz u řetězové pily STIHL.
Dekompresní ventil
Dekompresní ventil nemá elektrický startér. Je to proto, že je třeba stlačit směs paliva a vzduchu na tlak několika barů a nejprve překonat setrvačnost klikového mechanismu. Čím větší je zdvihový pohyb motoru, tím větší výkon k tomu budete potřebovat. Abychom proces startování urychlili a usnadnili, vyvinuli jsme dekompresní systém, který je založen na malé, ale účinné součásti: dekompresním ventilu STIHL.
Jak funguje dekompresní ventil?
Dekomprese znamená lepší startování
Otevřením dekompresního ventilu se uvolní plyn, čímž se zajistí snížení maximálního tlaku při startování motoru. Toto uvolnění komprese znamená menší námahu při startování řetězové pily nebo jiného nářadí. Jakmile se motor zapálí, dekompresní ventil se opět uzavře; komprese se zvýší a startovací moment válce zahájí normální spalovací proces, takže pocítíte plný výkon motoru.
Dekompresní ventil STIHL z blízka
Při každodenním používání před spuštěním řetězové pily STIHL ručně otevíráte dekompresní ventil. Dekompresní ventil se otevírá do spalovacího prostoru a snižuje maximální tlak, což znamená, že pro startování je zapotřebí menší výkon. Jinými slovy, díky dekompresnímu ventilu je k pohybu pístu v motoru řetězové pily zapotřebí menší síly. Během tohoto procesu se zbývající směs paliva a vzduchu ve válci dimenzuje tak, aby se nářadí spolehlivě rozběhlo bez ohledu na to, zda je motor studený nebo teplý. Dekompresní ventil se poté automaticky uzavře, aby byl zajištěn maximální výkon za všech provozních podmínek.
Typy dekompresních systémů
Existují tři typy dekompresních ventilů, které se aktivují různými způsoby. Níže je uveden přehled různých systémů pro uvolnění komprese řetězové pily.
Dekompresní páka je čistě manuální zařízení, které se používá k ovládání dekompresního ventilu v hlavě válce. Dekompresní páka funguje na základě napnutí pružiny, takže ji musíte při startování nářadí vytáhnout nebo stlačit; při otevřeném ventilu se po aktivaci startovacího mechanismu motoru (např. startovací šňůry u dvoutaktního motoru motorové pily nebo člunu nebo startovacího pedálu u mopedu) odvedou stlačené plyny z hlavy válce a motor může být snadno nastartován. Po nastartování motoru je třeba páku uvolnit, aby se uzavřel dekompresní ventil a motor mohl opět fungovat, protože se v něm opět vytváří komprese.
Tento způsob dekomprese vyžaduje pouze ruční otevření dekompresního ventilu před spuštěním motoru. Ventil se pak automaticky uzavře, jakmile se píst začne pohybovat. Tento mechanismus zajišťuje optimální hustotu palivové směsi a také co nejjednodušší manipulaci se strojem. Tento poloautomatický systém používají všechny novější motorové pily STIHL s dekompresními ventily.
Plně automatické dekompresní systémy motorů STIHL se používají například v našich motorech 4-MIX® a motorech sekaček na trávu. Při zahájení otáček startéru se sací ventil automaticky otevře a po zvýšení otáček se působením odstředivých sil opět uzavře.
Mohou být dekompresní ventily namontovány dodatečně?
V zásadě ano. Pokud má vaše řetězová pila STIHL na válci záslepku, lze předpokládat, že ji lze použít k dodatečné montáži dekompresního ventilu. Váš prodejce STIHL vám rád poskytne další informace.
Shrnutí: dekompresní ventil STIHL
- Dekompresní ventil STIHL uvolňuje plyn, aby se snížil maximální kompresní tlak ve válci řetězové pily.
- Dekompresní ventil STIHL usnadňuje startování motorů, které používají tažné lanko.
- Motory mohou být vybaveny ručním, poloautomatickým nebo automatickým dekompresním ventilem.
- Všechny dekompresní ventily STIHL se po nastartování motoru automaticky uzavřou.
- Dekompresní ventily lze dodatečně namontovat do nářadí STIHL, které je vhodně vybaveno.