Motor STIHL 4-Mix®: síla přírody
Motor STIHL 4-Mix® představuje velký výkon při nízké hmotnosti, inovativní využití paliva, nejjednodušší ovládání, příjemnější zvuk a spojení těch největších výhod dvoutaktních a čtyřtaktních motorů.
13.11.2023
Motor STIHL 4-Mix®: Čtyřtaktní motor s výhodami dvoutaktu
Čtyřtaktní motor STIHL 4-Mix® vám zpříjemní i tu nejnáročnější práci. Byl vyvinut tak, aby všechny aspekty ovládání a funkčnosti poskytovaly uživateli tu nejlepší podporu. Motor STIHL 4-Mix® je poháněn obvyklým palivem (směs 1:50) a kombinuje tak provoz nezávislý na poloze a dobrou akceleraci. Motor STIHL 4-Mix® dosahuje vysokého točivého momentu při relativně nízké spotřebě paliva a díky tomu pracuje s mimořádně nízkými emisemi. Kompaktní konstrukce motoru STIHL 4-Mix® zajišťuje příznivý poměr výkonu na jednotku hmotnosti a nízké vibrace. Mile překvapí také příjemnější hladinou provozního hluku.
Motor STIHL 4-Mix®: Podrobný popis provozu
Jak už název napovídá, motor STIHL 4-Mix® je čtyřtaktní: Sání, stlačení (komprese), zážeh (expanze), výfuk. Podrobněji vypadá způsob fungování následovně:
Kliková hřídel se otáčí, píst se pohybuje ve válci dolů, sací ventil se otevírá a do spalovacího prostoru proudí čerstvá směs. Specialitou konstrukce je, že ventilový rozvod motoru STIHL 4-Mix® a kliková skříň jsou se sacím potrubím spojeny obtokovým otvorem. Díky tomuto inovativnímu uspořádání motoru se směs paliva a oleje dostává k součástem motoru při každém pohybu pístu. Tím je za všech okolností zajištěno dokonalé mazání motoru 4-Mix®.
Při pohybu pístu směrem dolů vzniká v klikové skříni přetlak. Směs se tak dostává z klikové skříně přes pouzdro vačkového kola do sacího potrubí a následně do spalovacího prostoru, přičemž pokryje všechna mazací místa. Píst motoru STIHL 4-Mix® se opět otočí nahoru a směs ve spalovacím prostoru se stlačí.
Směs v motoru STIHL 4-Mix® se nejvíc stlačí v horní poloze pístu, což je tzv. horní úvrať. Krátce před dosažením této horní úvrati zapalovací svíčka spustí jiskrou spalování směsi. Díky tomuto předčasnému zapálení směs ve spalovací komoře hoří efektivně a téměř beze zbytků. Zážeh také stlačí píst znovu dolů a energie se přenese na mechanismus stroje.
Dříve než píst dosáhne své nejnižší polohy, tedy dolní úvrati, otevře vačkové kolo výfukový ventil uvnitř motoru STIHL 4-Mix®. Při dalším pohybu pístu směrem nahoru jsou tedy vznikající výfukové plyny vytlačeny ze spalovací komory výfukovým otvorem. A všechno může začít nanovo.
Robustní síla a zároveň lehkost startování
Pro snadnější startování motoru STIHL 4-Mix® je každý motor vybaven vestavěným automatickým dekompresním systémem. Funguje takto: při startování motoru 4-Mix® se ventil v motoru lehce otevře pomocí vačky odstředivého závaží. Část kompresního tlaku tak může tímto minimálním otvorem unikat, a tím se účinně snižuje síla potřebná k nastartování motoru. Jakmile jsou při prvním pracovním taktu překročeny otáčky startéru, automatické dekompresní zařízení se automaticky deaktivuje a motor 4-Mix® pokračuje při plné kompresi efektivně a energicky v práci.
Speciální konstrukce motoru 4-Mix®: malá hmotnost, velký výkon
Motor STIHL 4-Mix® je na poměry konvenčních čtyřtaktů nebývale lehký. Díky směsi s mazáním odpadají součástky potřebné u běžných čtyřtaktů, jako je olejové čerpadlo, olejový filtr a olejová vana. Motor je tak nejen lehčí, ale rovněž se snadněji udržuje: kontroly oleje, výměny oleje a likvidace použitého oleje jsou nyní minulostí.
Motor STIHL 4-Mix® nebo motor 2-Mix?
Naše přední motorové systémy jsou inovativní, výkonné a mimořádně účinné. V následující tabulce jsme shrnuli nejdůležitější údaje o jednotlivých systémech.
Motor STIHL 2-Mix | Motor STIHL 4-Mix® |
---|---|
Efektivní využití paliva | Optimální využití dostupného výkonu |
Nižší provozní náklady | Použití nezávislé na místě |
Vysoké hodnoty výkonu motoru | Mimořádně vysoký točivý moment |
Kompaktní design | Menší zatížení znečišťujícími látkami |
Stručný přehled o motoru STIHL 4-Mix®:
- Snížení množství znečišťujících látek: díky téměř bezezbytkovému spalování paliva je splněna přísná evropská emisní norma Stage V.
- Bez servisu oleje: snadná údržba, protože se používá obvyklá palivová směs.
- Nízká hmotnost: díky směsi s mazáním nemusí být namontovány díly potřebné u běžných čtyřtaktů, jako je olejové čerpadlo, olejový filtr a olejová vana.
- Nižší hladina hluku: příjemný zvuk i při maximálním výkonu.
- Průtažná síla a vysoký točivý moment: vysoká komprese zajišťuje silný výkon.
Motor STIHL 4-Mix® je čtyřtaktní motor, který díky palivové směsi oleje a benzinu nepotřebuje součásti olejového okruhu, což umožňuje kompaktní konstrukci a zároveň maximální výkon.